Mobilchange news Obsah dokumentace Uživatelská dokumentace Administrátorská dokumentace Rejstřík pojmů Technická podpora Hledání on-line

Používání na telefonech bez SIM Toolkitu - přístup pomocí SMS zpráv

Tato aplikace zpřístupňuje uživateli mobilního telefonu vybrané informace a služby poštovního serveru, ke kterému běžně přistupuje pomocí svého poštovního klienta - v tomto případě se jedná o MS Exchange server. Přístup k těmto informacím mají pouze uživatelé, kteří jsou registrovaní na poštovním serveru a mají správně nastaveno číslo svého mobilního telefonu.

Nyní je podporován přístup k těmto informacím a službám:

Obecný formát příkazů je "?<příkaz><parametry>" (vždy BEZ uvozovek), kde příkaz je jedno- až dvojpísmenný řetězec. Parametry mohou být od příkazu volitelně odděleny mezerou. Nutné je to pouze v případě, že by tím došlo ke změně příkazu.

Kontakty uživatele a firemní kontakty

Přístup k těmto informacím je podobný, protože se liší pouze umístěním. Základní příkazy pro přístup ke kontaktům jsou: Vzhledem k tomu, že každý kontakt může obsahovat poměrně hodně informací, je možné hledání omezit a výrazně tím také zvýšit jeho rychlost resp. rozšířit a hledat i v méně používaných položkách. K tomu účelu jsou předdefinovány tři úrovně - rozšíření základních příkazů (písmeno "x" bude v tomto případě označovat základní příkaz, tj. "a" nebo "g"): Jako parametr příkazu se uvádí jedno nebo více hledaných slov oddělených mezerou. Těmi mohou být jakýkoliv řetězec jejichž výskyt je pak ověřován v prohledávaných položkách (např. příjmení nebo jeho část, e-mailová adresa nebo její část, jméno firmy nebo jeho část, část adresy, případně libovolné z telefonních čísel nebo jeho část). Hledání není citlivé na velká/malá písmena ani na diakritiku.
Rozšířené hledání "?xa" není citlivé rovněž na mezery, takže je možné jej s úspěchem použít na prohledávání telefonních čísel nebo textů, u nichž si nejsme jisti rozložením mezer.

Každý kontakt se vrací jako zvláštní SMS, přičemž počet vracených kontaktů je omezen v nastavení scriptu (např. 5 nalezených kontaktů - viz. instalace MCO). Pokud je nalezeno více vyhovujicích kontaktů, je odeslána zpráva s počtem nalezených kontaktů a doporučením upřesnění dotazu.

Vrácená informace je ve formátu "Display Name(dostupné informace)". Dostupné informace jsou v tomto pořadí:

Příklady

"?an mala" - vyhledání osoby ve vlastních kontaktech podle příjmení - všechny kontakty uživatele, které obsahují v "Display Name" podřetězec "mala" (tzn. že vyhovuje i "Malá" nebo "Hemala").

"?g @datasys.cz" - vyhledání osob(y) podle e-mailu resp. jeho části - všechny firemní kontakty osob, které mají e-mailovou adresu u firmy Datasys, s.r.o. (což může být více než pět osob, takže tímto dotazem získáme celkový počet zaměstnanců firmy se zřízeným e-mailovým účtem).

"?ga 0603123456" - vyhledání osoby podle telefonního čísla - všechny firemní kontakty, které obsahují hledané telefonní číslo.

zpět na začátek


Kalendář

Přístup k naplánovaným schůzkám. Základní příkaz je: Příkaz může být rozšířen o určení dne a to ve dvou formátech: "Offset" může být maximálně dvoumístné číslo. Mezera není povinná. Formát je tedy vždy "rok(nepovinný) měsíc den", přičemž rok může být buď čtyřmístný nebo dvoumístný (přičítá se 2000), měsíc a den mohou být jedno- nebo i dvoumístné. Jednotlivé položky musí být odděleny mezerou.

Každá schůzka se vrací jako jedna SMS. Počet vracených schůzek není omezen.

Vrácená informace je ve formátu "1/3 #id# 31.12.00 15:30-16:00 L:kde S:co F:od_koho T:text". Význam jednotlivých položek je následující:

Pokud chceme o schůzce obdržet podrobnější informace - zpravidla kompletní popis omezený pouze celkovým počtem dílčích odesílaných SMS (nastavení MobilChange), použijeme příkaz ve formátu: Pozn: Text schůzky bude upraven pomocí slovníků (odstranění nadbytečných mezer a prázdných řádků, nahrazení slov definovaných ve slovníku jejich zkratkami).

Parametr "id" se zpracovává jako textový a proto se musí uvádět celý, včetně úvodní nul.

Příklady

"?c 1" - všechny zítřejší schůzky.

"?c 4 22" - všechny schůzky z 22. dubna aktuálního roku.

"1/3 #0003# 22.4.00 15:00-16:00 L:Albertov S:Tenis F:Ivan Lendl T:..." - příklad zprávy (resp. první ze tří zpráv), kterou jsme mohli obdržet jako odpověď na předchozí dotaz a kterou můžeme použít jako šablonu pro dotaz na podrobnější informace o této schůzce. Parametr "id" je v tomto případě "0003".

Pokud mobilní telefon neumožňuje takto znovu použít došlou SMS, je možné zadat nový, ekvivalentní příkaz "?c #0003#" nebo jen "?c 0003".


Založení schůzky

Rozšířený formát příkazu (jednotlivé údaje jsou odděleny právě jednou mezerou, paramery v hranatých závorkách nejsou povinné): Založí novou schůzku a pozve na ní účastníky.

[oddělovač] - jeden ze znaků ".", ":" nebo "*". Není povinný, ovšem pokud je použit, musí být v celé zprávě jednotný (tzn. pokud použiji poprvé ":", pak vždy používám ":"). Umožňuje zadávat jako argument text s mezerami ovšem neobsahující vybraný oddělovač. Pokud není použit, bere se jako argument pouze jediné slovo bez mezer. Pokud je uveden, bere se jako argument text až do následujícího oddělovače (vyjma písmena předcházejícího tomuto následujícímu oddělovači).

Příklady

"?cn 16 ..." - schůzka dnes v 16 hodin.

"?cn 15:30 4 ..." - schůzka dv 15.30, 4. tohoto měsíce.

"?cn 8 701" - schůzka v 8 hodin, 1. července tohoto roku.

"?cn 9:30 10401" - schůzka v 9.30, 1. dubna roku 2001.

"?cn 11:00 19991224" - schůzka v 11 hodin, 24. prosince 1999.

Příklady - jednotlivé argumenty

"?cn ... D90 ..." - schůzka v délce 90 minut.

"?cn ... Ragassi@tenis.com;lendl@tenis.com..." - na schůzku budou pozváni účastníci agassi@tenis.com a lendl@tenis.com.

"?cn ... R:Agassi Andre;Lendl Ivan S: ..." - na schůzku budou pozváni účastníci Agassi Andre a Lendl Ivan. Za typem argumentu byl nyní použit oddělovač, takže ve jménech účastníků je možné použít mezery. Aby ovšem byli účastníci v takovém formátu rozpoznáni, je nutné, aby byli uvedeni v globálním adresáři Exchange (nikoli v kontaktech!). Dále je ukázáno, že v následujícím argumentu (a všech dalších) musí být použit rovněž tentýž oddělovač.

"?cn ...L1.patro .." - za typem argumentu (místo schůzky) není použit oddělovač, takže není možné použít mezery, nicmnéně je možné použít tečku, protože argumentem je slovo až do první mezery. Předpokladem je, že v žádném z předchozích argumentů nebyl oddělovač použit. (Obdobně pro "S ...".)

"?cn ...L:1. patro T: ..." - v místě schůzky používám mezeru, takže je nutné použít oddělovač, a dále používám tečku, takže tento znak není možné jako oddělovač použít, resp. jako oddělovač používám dvojtečku, takže tento znak není možné v místě schůzky použít. V následujících argumentech ovšem musí být také použit oddělovač (Obdobně pro "S: ...".).

"?cn ... T:popis schůzky" - je použit oddělovač, takže je možné používat mezery.

"?cn ... Tpopis schůzky" - není použit oddělovač, ale přesto jsou použity mezery. Toto je možné v případě, že v celé zprávě nebyl oddělovač použit a argument popis schůzky je poslední (žádné další se nebudou detekovat).

Příklady - kompletní založení schůzky

"?cn 16 D120 Ragassi@tenis.com;lendl@tenis.com STurnaj LAlbertov TPořádá Datasys" - založí novou schůzky dnes v 16:00, délka trvání 120 minut, pozve na ní účastníky agassi@tenis.com a lendl@tenis.com, předmět Turnaj, místo konání Albertov a popis "Pořádá Datasys".

"?cn 17:30 1224 R:ježíšek;Děda Mráz S:Vánoce L:Praha T:Doneste něco" - 24. prosince 17:30, 30 minut (výchozí), oddělovač u účastníků, takže povinný i u dalších argumentů.

zpět na začátek


Doručená pošta

Přístup ke složce doručená pošta. Základní příkaz je: Pokud jsou požadovány pouze nepřečtené zprávy (což je obsaženo v základního příkazu), řazení je směrem od nejstarší k novějším.

Rozšířená podoba příkazu je: "?m offset [r|u|a] [h|n|l|a]". Všechny položky jsou nepovinné (výchozí hodnoty jsou uvedeny dále), ale je pokud je některá uvedena, musí být uvedeny rovněž všechny předcházející. Význam jednotlivých položek je následující:

Informace o všech e-mailech se zřetězí do jedné vracené zprávy, přičemž informace o jednom e-mailu je ve formátu:
"2/5 #id# F:od_koho S:předmět". Význam jednotlivých položek je následující: Pokud chceme o zprávě obdržet podrobnější informace - zpravidla text zprávy omezený pouze celkovým počtem dílčích odesílaných SMS (nastavení MobilChange), použijeme příkaz ve formátu: Pozn: Text zprávy bude upraven pomocí slovníků (odstranění nadbytečných mezer a prázdných řádků, nahrazení slov definovaných ve slovníku jejich zkratkami).

Parametr "id" se zpracovává jako textový a proto se musí uvádět celý, včetně úvodních nul.

Příklady

"?m 1 a" - všechny včerejší zprávy bez ohledu na prioritu.

"?m 0 u h" - dnešní nepřečtené zprávy s vysokou prioritou.

"1/1 #0004# F:lendl@tenis.com S:Dnes na Albertove" - příklad zprávy, kterou jsme mohli obdržet jako odpověď na předchozí dotaz, která obsahuje informace pouze o jediném e­mailu a která může být použita jako základ dotazu na podrobnější informace o tomto e­mailu. Parametr "id" je v tomto případě "0004". Pokud by zpráva obsahovala informace o více e-mailech a použili bychom ji jako dotaz, obdrželi bychom informace pouze o prvním z uvedených e­mailů.

Pokud mobilní telefon neumožňuje takto znovupoužít došlou SMS, případně zpráva obsahuje informace o více e-mailech, je možné zadat nový, ekvivalentní příkaz "?m #0004#" nebo jen "?m 0004", přičemž dosadíme odpovídající "id".

zpět na začátek


Poslání zprávy

Vytvoření a poslání nové poštovní zprávy. Základní příkaz je: Zpráva je odeslána jako poštovní zpráva z poštovní schránky majitele mobilního telefonu na adresy příjemců. V případě, že nebude jeden z příjemnců rozpoznán, bude odeslána zpět SMS zpráva o nerozpoznaných příjemcích. Rozpoznaným příjemcům bude poštovní zpráva poslána. V případě, že nebude rozpoznán žádný příjemce, poštovní zpráva poslána nebude. Potvrzení o poslání bude odesláno pouze pokud administrátor povolil posílání potvrzení. Úspěšně odeslaná poštovní zpráva bude uložena do složky "Odeslaná pošta".

[oddělovač] - jeden ze znaků ".", ":" nebo "*". Není povinný, ovšem pokud je použit, musí být v celé zprávě jednotný (tzn. pokud použiji poprvé ":", pak vždy používám ":"). Umožňuje zadávat jako argument text s mezerami ovšem neobsahující vybraný oddělovač. Pokud není použit, bere se jako argument pouze jediné slovo bez mezer. Pokud je uveden, bere se jako argument text až do následujícího oddělovače (vyjma písmena předcházejícího tomuto následujícímu oddělovači).

Příklady

"?e R:lendl@tenis.com S:Turnaj v Sydney T:Potkame se tam" - pošle zprávu na poštovní adresu "lendl@tenis.com" s předmětem "Turnaj v Sydney" a textem zprávy "Potkame se tam".

zpět na začátek


Odpověď na zprávu (Reply)

Odpověď na příchozí poštovní zprávu. Základní příkaz je: Odpověď je odeslána jako poštovní zpráva z poštovní schránky majitele mobilního telefonu na adresu odesílatele původní příchozí poštovní zprávy. Původní zpráva je uvozena a vložena za text odpovědi.

Příklady

Dotaz: "?m" - všechny nepřečtené zprávy
Odpověď: "1/1 #0004# F:lendl@tenis.com S:Dnes na Albertove"
Dotaz: "?m 0004" - bližší informace o zprávě "0004".
Odpověď: "D:9.5.00 8:00 F:lendl@tenis.com S:Dnes na Albertove T:Sraz v 10h. Vezmi raketu i pro me."
Akce: "?r 0004 domluveno" - odpověď na zprávu "0004".

zpět na začátek


Přeposlání zprávy (Forward)

Přeposlání příchozí poštovní zprávy. Základní příkaz je: Přeposlání je realizováno jako poštovní zpráva z poštovní schránky majitele mobilního telefonu na seznam adres příjemců. Původní zpráva je uvozena a vložena za text odpovědi. Přeposlání je včetně příloh.

V případě, že nebude jeden nebo více příjemců rozpoznán, bude poslána informace o nerozpoznaných příjemcích jako SMS na mobilní telefon.

Příklady

"?f 0004 sampras@tenis.com;agassi@tenis.com Cekame vas." - přeposlání zprávy "0004" na obě uvedené poštovní adresy s uvedeným textem.

zpět na začátek


Odpověď na schůzku (Respond)

Odpověď na příchozí pozvání na schůzku. Základní příkaz je: Odpověď je odeslána jako odpověď na schůzku z poštovní schránky majitele mobilního telefonu na adresu odesílatele původního příchozího pozvání na schůzku. Původní text schůzky je uvozen a vložen za text odpovědi.

Příklady

Dotaz: "?m" - všechny nepřečtené zprávy
Odpověď: "1/1 #0004# 9.5.00 8:00-8:30 Org:lendl@tenis.com S:Dnes na Albertove L:Albertov"
Dotaz: "?m 0004" - bližší informace o zprávě "0004".
Odpověď: "9.5.00 8:00-8:30 Org:lendl@tenis.com S:Dnes na Albertove L:Albertov T:Sraz v 10h. Vezmi raketu i pro me."
Akce: "?ma 0004 domluveno" - přijetí schůzky "0004".

zpět na začátek


Nastavení jazyka

Základním příkazem je: V současné verzi jsou podporovány pouze dva jazyky: EN - angličtina a CZ - čeština.

zpět na začátek


Nastavení příznaku 'Mimo kancelář'

Základním příkazem je: Uživateli je zasláno zpět výsledné nastavení příznaku 'Mimo kancelář'.

zpět na začátek


Stručná nápověda

Stručnou nápovědu si můžeme nechat zaslat příkazem: Volitelné položky jsou označeny hranatými závorkami a více možností je odděleno svislou čárou. Příklad: "?a[n|a] [text]" - rozšíření příkazu "?a" o další znak je nepovinné, a může se jednat o příkaz "?an" nebo "?aa"; argument "text" je rovněž nepovinný.

Příklady

zpět na začátek