Mobilchange news Obsah dokumentace Uživatelská dokumentace Administrátorská dokumentace Rejstřík pojmů Technická podpora Hledání on-line

Používání na telefonech bez SIM Toolkitu - přístup pomocí SMS zpráv

Tento skript zpřístupňuje uživateli mobilního telefonu vybrané informace a služby poštovního serveru, ke kterému běžně přistupuje pomocí svého poštovního klienta – v tomto případě se jedná o Lotus Notes Server. Přístup k těmto informacím mají pouze uživatelé, kteří jsou registrovaní v adresáři na poštovním serveru a mají správně nastaveno číslo svého mobilního telefonu.

Nyní je podporován přístup k těmto informacím a službám:

Obecný formát dotazů je "?<dotaz><parametry>" (vždy BEZ uvozovek). Parametry mohou být od dotazu volitelně odděleny mezerou. Nutné je to pouze v případě, že by tím došlo ke změně dotazu.


Firemní kontakty

Základní dotaz pro přístup ke kontaktům je:

Vzhledem k tomu, že každý kontakt může obsahovat poměrně hodně informací, je možné hledání omezit a výrazně tím také zvýšit jeho rychlost resp. rozšířit a hledat i v méně používaných položkách. K tomu účelu jsou předdefinovány tři úrovně – rozšíření základního dotazu:

Jako parametr dotazu se uvádí hledaný text. Tím může být jakýkoliv řetězec jehož výskyt je pak ověřován v prohledávaných položkách (např. příjmení nebo jeho část, jméno firmy nebo jeho část, část adresy, případně libovolné z telefonních čísel nebo jeho část). Hledání není citlivé na velká/malá písmena ani na diakritiku, ale je citlivé na mezery.

Každý kontakt se vrací jako zvláštní SMS, přičemž počet vracených kontaktů je omezen v nastavení scriptu (např. 5 nalezených kontaktů). Pokud je nalezeno více vyhovujicích kontaktů, je odeslána zpráva s počtem nalezených kontaktů a doporučením upřesnění dotazu.

Vrácená informace je ve formátu "Jméno Příjmení(dostupné informace)". Dostupné informace jsou v tomto pořadí:


Příklady

"?gn mala" – vyhledání osoby podle jména – obsahuje podřetězec "mala" (tzn. že vyhovuje i "Malá" nebo "Hemala").

"?ga kladno" – vyhledání osoby včetně prohledávání adresy.

zpět na začátek


Kalendář

Přístup k naplánovaným schůzkám. Základní dotaz je:

Dotaz může být rozšířen o určení dne a to ve dvou formátech:

"Offset" může být maximálně dvoumístné číslo. Mezera není povinná.

Formát je tedy vždy "rok(nepovinný) měsíc den", přičemž rok může být buď čtyřmístný nebo dvoumístný (přičítá se 2000), měsíc a den mohou být jedno- nebo i dvoumístné. Jednotlivé položky musí být odděleny mezerou.

Každá schůzka se vrací jako jedna SMS. Počet vracených schůzek není omezen.

Vrácená informace je ve formátu "1/3 #id# 31.12.00 15:30-16:00 F:od_koho S:co T:text". Význam jednotlivých položek je následující:

Pokud chceme o schůzce obdržet podrobnější informace – zpravidla kompletní popis omezený pouze celkovým počtem dílčích odesílaných SMS (nastavení MobilChange), použijeme dotaz ve formátu:

Poslední uvedený formát nám umožňuje použít obdrženou SMS obsahující informace o jedné schůzce (omezené na jednu SMS) jako základ požadavku na detailní informace o této schůzce.

Parametr "id" se zpracovává jako textový a proto se musí uvádět celý, včetně úvodní nul.


Příklady

"?c 1" – všechny zítřejší schůzky.

"?c 4 22" – všechny schůzky z 22. dubna aktuálního roku.

"1/3 #0003# 22.4.00 15:00-16:00 F:Ivan Lendl S:Tenis T:..." – příklad zprávy (resp. první ze tří zpráv), kterou jsme mohli obdržet jako odpověď na předchozí dotaz a kterou můžeme použít pro dotaz na podrobnější informace o této schůzce. Parametr "id" je v tomto případě "0003".

Pokud mobilní telefon neumožňuje takto znovu použít došlou SMS, je možné zadat nový, ekvivalentní dotaz "?c #0003#" nebo jen "?c 0003".

zpět na začátek


Založení schůzky

Rozšířený formát dotazu (povinný je pouze čas a účastníci):

[oddělovač] – jeden ze znaků ".", ":" nebo "*". Není povinný, ovšem pokud je použit, musí být v celé zprávě jednotný (tzn. pokud použiji poprvé ":", pak vždy používám ":"). Umožňuje zadávat jako argument text s mezerami ovšem neobsahující vybraný oddělovač. Pokud není použit, bere se jako argument pouze jediné slovo bez mezer. Pokud je uveden, bere se jako argument text až do následujícího oddělovače (vyjma písmena předcházejícího tomuto následujícímu oddělovači).

Založí novou schůzku a pozve na ní účastníky.


Příklady – datum a čas

"?cn 16 …" – schůzka dnes v 16 hodin.

"?cn 15:30 4 …" – schůzka v 15:30, 4. tohoto měsíce.

"?cn 8 701 …" – schůzka v 8 hodin, 1. července tohoto roku.

"?cn 9:30 10401 …" – schůzka v 9:30, 1. dubna roku 2001.

"?cn 11:00 19991224 …" – schůzka v 11 hodin, 24. prosince 1999.

Příklady – jednotlivé argumenty

"?cn … D90 …" – schůzka v délce 90 minut.

"?cn … Ragassi,lendl …" – na schůzku budou pozváni účastníci agassi a lendl.

"?cn … R:Agassi Andre,Lendl Ivan S: …" – na schůzku budou pozváni účastníci Agasi Andre a Lendl Ivan. Za typem argumentu byl nyní použit oddělovač, takže ve jménech účastníků je možné použít mezery. Aby ovšem byli účastníci v takovém formátu rozpoznáni, je nutné, aby byli uvedeni v kontaktech. Dále je ukázáno, že v následujícím argumentu (a všech dalších) musí být použit rovněž tentýž oddělovač.

"?cn … T:popis schůzky" – je použit oddělovač, takže je možné používat mezery.

"?cn … Tpopis schůzky" – není použit oddělovač, ale přesto jsou použity mezery. Toto je možné v případě, že v celé zprávě nebyl oddělovač použit a argument popis schůzky je poslední (žádné další se nebudou detekovat).

Příklady – kompletní založení schůzky

"?cn 16 D120 Ragassi,lendl STurnaj TPořádá Datasys" – založí novou schůzku dnes v 16:00, délka trvání 120 minut, pozve na ní účastníky agassi a lendl, předmět Turnaj Albertov a popis "Pořádá Datasys".

"?cn 17:30 1224 R:Ježíšek;Děda Mráz S:Vánoce T:Doneste něco" – 24. prosince 17:30, 30 minut (výchozí), oddělovač u účastníků, takže povinný i u dalších argumentů.

zpět na začátek


Doručená pošta

Přístup ke složce doručená pošta. Základní dotaz je:

Rozšířená podoba dotazu je: "?m offset [r|u|a] [h|n|l|a]". Všechny položky jsou nepovinné (výchozí hodnoty jsou uvedeny dále), ale je pokud je některá uvedena, musí být uvedeny rovněž všechny předcházející. Význam jednotlivých položek je následující:

Informace o všech e-mailech se zřetězí do jedné vracené zprávy, přičemž informace o jednom e-mailu je ve formátu:
"2/5 #id# F:od_koho S:předmět".
Význam jednotlivých položek je následující:

Pokud chceme o zprávě obdržet podrobnější informace – zpravidla text zprávy omezený pouze celkovým počtem dílčích odesílaných SMS (nastavení MobilChange), použijeme dotaz ve formátu:

Poslední uvedený formát nám umožňuje použít obdrženou SMS, pokud obsahuje stručné informace pouze o jedné zprávě, jako základ požadavku na detailní informace o této zprávě.

Parametr "id" se zpracovává jako textový a proto se musí uvádět celý, včetně úvodní nul.

Upozornění: V některých případech nemusí dotaz "?m" vrátit správně informaci o všech nepřečtených zprávách resp. vrátí informaci o tom, že žádné nepřečtené zprávy nebyly nalezeny i přesto, že takové existují. Jedná se o známý problém, kdy Lotus Notes/Domino Server neposkytuje aktuální seznam nepřečtených zpráv. Než bude tento problém vyřešen, je možné použít náhradní dotaz např. "?m 0 a", který vrací správně všechny dnešní zprávy včetně nepřečtených.

Zprávy získané dotazem "?m" (včetně rozšířené podoby) se označí jako přečtené.

Příklady

"?m 1 a" – všechny včerejší zprávy bez ohledu na prioritu.

"?m 0 u h" – dnešní nepřečtené zprávy s vysokou prioritou.

"1/1 #0004# F:Lendl Ivan S:Dnes na Albertove" – příklad zprávy, kterou jsme mohli obdržet jako odpověď na předchozí dotaz, která obsahuje informace pouze o jediném e­mailu a která tedy může být použita pro dotaz na podrobnější informace o tomto e­mailu. Parametr "id" je v tomto případě "0004". Pokud by zpráva obsahovala informace o více e-mailech a použili bychom ji jako dotaz, obdrželi bychom informace pouze o prvním z uvedených e­mailů.

Pokud mobilní telefon neumožňuje takto znovupoužít došlou SMS, případně zpráva obsahuje informace o více e-mailech, je možné zadat nový, ekvivalentní dotaz "?m #0004#" nebo jen "?m 0004", přičemž dosadíme odpovídající "id".

zpět na začátek


Odpověď na zprávu (Reply)

Odpověď na příchozí poštovní zprávu. Základní příkaz je:

Parametry:

Odpověď je odeslána jako poštovní zpráva z poštovní schránky majitele mobilního telefonu na adresu odesílatele původní příchozí poštovní zprávy. Původní zpráva je uvozena a vložena za text odpovědi. Dále je původní zpráva označena jako přečtená.


Příklady

Dotaz: "?m" – všechny nepřečtené zprávy.
Odpověď: "?m 1/1 #0004# F:Lendl Ivan S:Dnes na Albertove"
Dotaz: "?m 0004" – bližší informace o zprávě "0004".
Odpověď: "D:9.5.00 8:00 F:Lend Ivan S:Dnes na Albertove T:Sraz v 10h. Vezmi raketu i pro me."
Akce: "?r 0004 domluveno" – odpověď na zprávu "0004".

zpět na začátek


Přeposlání zprávy (Forward)

Přeposlání příchozí poštovní zprávy. Základní příkaz je:

Parametry:

Přeposlání je realizováno jako poštovní zpráva z poštovní schránky majitele mobilního telefonu na seznam adres příjemců. Původní zpráva je uvozena a vložena za text odpovědi. Dále je původní zpráva označena jako přečtená. Přeposlání je včetně příloh.

V případě, že nebude jeden nebo více příjemců rozpoznán, bude poslána informace o nerozpoznaných příjemcích jako SMS na mobilní telefon.


Příklady

"?f 0004 sampras,agassi Cekame vas." - přeposlání zprávy "0004" na obě uvedené poštovní adresy s uvedeným textem.

zpět na začátek


Stručná nápověda

Stručnou nápovědu si můžeme nechat zaslat dotazem:

Volitelné položky jsou označeny hranatými závorkami a více možností je odděleno svislou čárou. Příklad: "?g[n|a] [text]" - rozšíření příkazu "?g" o další znak je nepovinné, a může se jednat o příkaz "?gn" nebo "?ga"; argument "text" je rovněž nepovinný.


Příklady

zpět na začátek