Mobilchange news Obsah dokumentace Uživatelská dokumentace Administrátorská dokumentace Rejstřík pojmů Technická podpora Hledání on-line

Konfigurace příjmu SMS zpráv

Směrování přišlých SMS zpráv

Tento dokument popisuje, jak probíhá směrování přišlé SMS zprávy a jak jej může administrátor konfigurovat.

Směrování přišlé SMS zprávy probíhá v následujících krocích:

  1. Otestování, zda se nejedná o Delivery Report / NDR / INFO
  2. Směrování podle uživatelských pravidel
  3. Směrování dle suffixu
  4. Automatické směrování na posledního odesilatele
  5. Směrování do defaultního mailboxu / public folderu

Směrování probíhá ve výše uvedeném pořadí. Pokud se najde vyhovující směrování, dále se může, ale nemusí ve vyhledávání pokračovat.

Po změně konfigurace je nutno zrestartovat servis MobilChange.Kernel.


Hledání Delivery reportů atd.

Přišlá SMS může být potvrzením o doručení odeslané SMS (případně potvrzením o nedoručení či informační zprávou). Tato potvrzení posílá SMS centrum operátora (pokud tuto funkci podporuje).

Vzhledem k tomu, že pravidla pro vyhodnocování reportů jsou nejsložitější částí zpracování přišlých SMS, neočekáváme jejich modifikování běžnýjm uživatelem. Jejich modifikace se doporučuje jen v případě network operátora nepodporovaného instalací a po konzultaci se supportním oddělením Datasysu.

V registry klíči
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Datasys\MobilChange\receiving\report\<jméno linky>\
(jméno linky je po defaultní instalaci "line1") se nacházejí podklíče s rozpoznávacími pravidly.

Jméno podklíče musí být číslem, toto číslo určuje prioritu daného pravidla. Směřovací pravidla se vyhodnocují abecedně, tj. pořadí je například "1", "10", "2", "20", "200", "201", "3"... To umožňuje vložit mezi libovolná dvě pravidla pravidlo další.

Každé směrovací pravidlo obsahuje následující položky:

body
Regulární výraz určující, že se jedná o DR/NDR/INFO zprávu. Kulatými závorkami by v něm měly být označeny informace jako telefonní číslo adresáta, čas doručení atd.
from
Zde je text SC, pokud zpráva přichází od SMS centra operátora (např. T-Mobile CZ), nebo text USER, pokud je sice poslána SMS centrem, ale v telefonním čísle odesilatele má číslo adresáta původní SMS (např. CZ O2).
type
Pokud jsou splněny obě výše uvedené podmínky, určuje tato položka, o jaký typ zprávy se jedná:

DR = potvrzení o doručení
NDR = potvrzení o nedoručení
INFO = zpráva byla uložena do fronty a bude odeslána...

output
Zde je popis, co znamenají jednotlivé skupiny v regulárním výrazu. Zapisují se sem jednotlivé znaky oddělené mezerou.

T = telefonní číslo adresáta v jakémkoli běžném tvaru
t = telefonní číslo adresáta v normalizovaném mezinárodním formátu bez plusu či nul na začátku
Y N D H M S = čas odeslání SMS (N = měsíc, month)
y n d h m s = čas doručení SMS (n = měsíc, month)

zpět na začátek


Směrování podle uživatelských pravidel

Tato část dokumentace je zde jen pro kompletnost informací. Pro editování směrovacích pravidel příchozích SMS používejte program mxRouteCfg.

V registry klíči
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Datasys\MobilChange\receiving\recipient\
se nacházejí podklíče s uživatelskými směrovacími pravidly.

Jméno podklíče musí být číslem, toto číslo určuje prioritu daného pravidla. Směřovací pravidla se vyhodnocují abecedně, tj. pořadí je například "1", "10", "2", "20", "200", "201", "3"... To umožňuje vložit mezi libovolná dvě pravidla pravidlo další.

Každé směrovací pravidlo obsahuje následující položky:

from
Regulární výraz určující odesilatele, nebo několik regulárních výrazů oddělených čárkou, nebo alias jméno.

Pozor! Číslo je zde vždy zpracováváno v mezinárodním formátu a bez plusu na začátku, tj. číslo 603899285 sítě T-Mobile CZ je zde zpracováváno jako 420603899285.

body
Regulární výraz filtrující text zprávy. Pokud je splněn a zároveň je splněna podmínka from, pravidlo se používá.

V regulárním výrazu mohou být kulatými závorkami označené skupiny, které je pak možno využívat v další konfiguraci jako proměnné $1 až $9 (skupina 1 až 9). Původní text zprávy je $0.

addr
Adresa příjemce. Pokud je použita MS Exchange gateway, musí zde být i typ adresy, pokud se nejedná o SMTP adresu. Tj. například EX:/o=Datasys/ou=Develop/cn=Recipients/cn=brouzda nebo brouzda@datasys.cz. V adrese je též možno použít proměnné z regulárního výrazu body, tj. například $1@datasys.cz , kde $1 bude nahrazeno prvním podřetězcem z regulárního výrazu.

Pokud je adresa zapsána jako $Ajméno, je SMS předána skriptové aplikaci daného jména. Podpora aplikací je jen v MobilChange Enterprise.

output
Text zprávy předávané adresátovi či aplikaci. Pokud zde napíšete $0, bude předána celá původní zpráva, jinak je zde možno vepsat cokoliv včetně vkládání proměnných z regulárního výrazu body.
language
Jazyk adresáta
next
Pokud je zde text END, není SMS po předání adresátovi/aplikaci dále zpracovávána. Pokud je zde CONT, je SMS zpracovávána dalšími pravidly z této sekce (tj. jedna SMS může být doručena více aplikacím/uživatelům). Poslední možností je SKIP, která značí přeskok na další sekci pravidel -- automaticky přiřazované adresáty.

Ukázky použití pravidel

  1. Následující pravidlo předá všechny SMS začínající textem "#pizza " aplikaci "kitchen". Jako text SMS bude předáno to, co následuje za textem "#pizza ".
    from=.*
    body=^#pizza (.*)$
    next=END
    addr=$Akitchen
    output=$1
    language=cz
  2. Následující pravidlo pošle všechny SMS začínající textem "#jméno " na SMTP e-mail adresu jméno@datasys.cz. Jako text SMS bude předáno to, co následuje za jménem a mezerou.
    from=.*
    body=^#([^ ]+) (.*)$
    next=END
    addr=$1@datasys.cz
    output=$2
    language=cz

zpět na začátek


Směrování dle suffixu

Toto směrování se týká jen O2 SMS Connectoru a pouze, pokud SMS dorazila na suffixové číslo. Suffixy lze používat jen pro "krátká" aplikační čísla (např. 1991017), avšak ne pro běžná MSISDN čísla (např. +420 720001017).

Každý uživatel má svůj vlastní suffix za přiděleným číslem. Příklad: má-li firma číslo 1991017, pak jeden uživatel může mít např. 1991017565 a druhý 1991017123. Jako suffix se používá obsah položky User ID v UserManageru (i_user_id v databázi). Pokud User ID obsahuje i jiné znaky než čísla, jsou tyto ignorovány a použijí se jen čísla, tj. např z "id15a4" se stane "154".

Suffixy fungují pro odchozí i příchozí SMS (viz příklad výše):

Pokud uživatelé nemají přidělena User ID, což je standardní stav u běžné instalace MX, pak po nastavení HKLM\SOFTWARE\Datasys\MobilChange\global\system\AutoAssignIds = DWORD:1 se při prvním odeslání SMS každému uživateli přidělí automaticky vygenerované User ID - většinou šestimístné číslo. Instalace SMS Connectoru nastavuje na ZAPNUTO.

Tabulka překladů suffix->e-mail se ukládá v klíči HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Datasys\MobilChange\receiving\suffixes\. Záznam se tam ukládá při odeslání SMS. Pokud přijde SMS pro suffix, který zde není uveden, načtou se User ID od VŠECH uživatelů v MX databázi a zapíší se sem.

Pokud je nastaveno HKLM\SOFTWARE\Datasys\MobilChange\receiving\SuffixSkipNext = DWORD:1, zpracování zde končí (pokud SMS měla suffix - pokud neměla, zpracování pokračuje dál). Pokud je zde nastaveno 0, zpracování pokračuje dalšími dvěma body. Instalace SMS Connectoru nastavuje na 0.

Poznámky:

zpět na začátek


Automatické směrování na posledního odesilatele

MobilChange umožňuje automaticky směrovat přišlé SMS na uživatele, který na daný mobilní telefon naposledy posílal SMS zprávu.

Konfigurace této funkce je v registry klíči
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Datasys\MobilChange\receiving\auto\
v položkách:

active
Má se automatické směrování používat? 0 = ne, 1 = ano; defaultně 1.
expiration
Jakou dobu po odeslání SMS na nějaké číslo jsou SMS z tohoto čísla nasměrovány na odesilatele původní zprávy? V sekundách, defaultní hodnota po instalaci je 172800, tj. dva dny.
next
Pokud je nalezeno automatické pravidlo, má být zpráva poslána jen odesilateli dle tohoto pravidla (0), nebo má být poslána i defaultnímu příjemci (1)? Po instalaci nastaveno 1 a doporučujeme toto nastavení zachovat.

Automatické přiřazování příjemců si svá pracovní data ukládá v podklíčích tohoto klíče.

zpět na začátek


Směrování do defaultního mailboxu / public folderu

Adresa defaultního mailboxu / public folderu je v registry v klíči
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Datasys\MobilChange\receiving\public\

Je možno jí změnit programem MobilChange/setup/_mailboxes.cmd.

zpět na začátek