FaxChange novinky Obsah dokumentace Uživatelská dokumentace Administrátorská dokumentace Rejstřík pojmů Technická podpora Hledání on-line

Přímé směřování faxů

Co to je přímé směrování faxů?

Jedná se o velice zajímavou funkci, která umožňuje, aby každý uživatel měl své vlastní faxové číslo (nebo aby někteří uživatelé / skupiny uživatelů měli své faxové číslo). Pokud se následně na toto faxové číslo odešle fax, přijde přímo do poštovní schránky daného vlastníka. Není tedy nutno, aby faxy přerozdělovala sekretářka.

Přímé směrování příchozích faxů do poštovních schránek jednotlivých uživatelů vyžaduje dvě základní podmínky:

  1. FaxChange musí být připojena za pobočkovou ústřednu.
  2. Pobočková ústředna musí umožňovat DTMF/PABX směrování.
Následně stačí již jen nakonfigurovat FaxChange a zadat, jakému uživateli patří které faxové číslo.

zpět na začátek


Jak DTMF/PABX směřování pracuje? Umí to naše ústředna?

DTMF/PABX směřování je v podstatě přesměrování více pobočkových linek na jednu linku. Je však potřeba aby ústředna nejen linku přesměrovala, ale následně ještě zopakovala linkové telefonní číslo. V takovém případě pak FaxChange může určit, pro koho byl fax určen.

Jednoduchý příklad pro vysvětlení: Faxový server FaxChange je připojen na pobočkovou telefonní linku 61388 500, virtuální pobočkové linky pro přímé směrování jsou 61388 400 až 61388 450. Pokud přijde fax na linku 61388 401, je ústřednou přesměrován na linku 500 a poté, co FaxChange zvedne linku, ústředna zopakuje linkové číslo, na které bylo původně voláno, v našem případě 401. FaxChange toto číslo zachytí a podle něj automaticky nasměruje příchozí fax přímo do poštovní schránky patřičného vlastníka linky 401.

Zda ústředna umožňuje nastavit DTMF/PABX je nutné zjistit u dodavatele ústředny. Toto nastavení obvykle provádí technik -- správce ústředny.

zpět na začátek


Kdy tedy můžeme přímé směřování použít?

Jsou v podstatě tři možnosti:
  1. Ústředna umí DTMF/PABX routování -- pak vše funguje bez problémů.
  2. Ústředna DTMF/PABX neumí, ale je možné tento nedostatek obejít přídavným modulem do faxového serveru FaxChange, který potřebné informace získá přes sériovou linku -- v současné době je toto řešení k dispozici k ústředně Ericsson MD 110, ale je to v podstatě řešení univerzální pro všechny podobné situace.
  3. Ústředna DTMF/PABX neumí, ale je možné doplnit speciální modul od výrobce, který tuto funkci do ústředny doplní. Ústředny: AT&T (Lucent Technology) Definity a Kapsch.

zpět na začátek


Ústředny, na kterých bylo otestováno přímé směrování příchozích faxů pro faxový server FaxChange

Výrobce / jméno Stav
Alcatel typ 4400 Funguje přímo, bez problémů.
AT&T (Lucent Technology) Definity Ústředna musí být vybavena Vectoring Basic software nebo přídavným modulem od firmy AT&T, který se zařadí mezi ústřednu a faxový Server FaxChange.
AT&T (Lucent Technology) Merlin Funguje přímo, bez problémů. Musí být dostatek volných digitálních portů.
Délka PABX = 15
Maska PABX = "*xxx?" (bez uvozovek)
Bosch Funguje přímo, bez problémů.
Ericsson MD 110 K FaxChange je nutno dokoupit softwarový modul, který získává z ústředny informace po sériové lince. Více informací zde.
Kapsch Mezi ústřednu a FaxChange je nutno zařadit přídavný modul od firmy Kapsch.
Philips SOPHO IS 3000 Funguje přímo, bez problémů.
Délka PABX = 16
Maska PABX = "*xxxx?" (bez uvozovek)
Siemens Hicom 300 Funguje přímo, bez problémů.

zpět na začátek


Jak přímé směřování nakonfigurovat?

  1. Nastavte ústřednu tak, aby posílala PABX provolbu pomocí DTMF
  2. V programu FxCfg vyberte záložku Linky
  3. Pro každou linku nastavte položku délka PABX - vložte do ní délku PABX posílaného ústřednou. Pokud Vaše ústředna posílá variabilně dlouhé PABX, vyplňte zde maximální možnou délku. Položka Maska PABX je společná pro všechny linky. Umožňuje odstranit z PABX znaky, které nejsou potřebné. V masce je možno používat následující znaky:

    * - ignorování libovoného počtu znaků
    ? - ignorování jednoho znaku
    x - použití jednoho znaku

    Pokud tedy Vaše ústředna posílá přímo třímístné číslo linky, zadejte sem 'xxx'. Ústředny AT&T Merlin posílají řetězec #2#876#123# , pokud jde o volání v rámci ústředny (z linky 876 na linku 123) a #1#123# , pokud jde o volání zvenčí (na linku 123) - vhodná maska je tedy '*xxx?'

  4. V programu FxUserM nastavte na záložce "routing" směrování faxu z virtuálních linek na konkrétní uživatele.

Možné problémy s nastavením PABX/DIR

Domníváte se, že ústředna PABX posílá, ale FaxChange jej nepřijímá či přijímá špatně?

Připojte místo faxové karty normální telefon. Z jiného telefonu zavolejte na některé virtuální faxové číslo. Telefon připojený místo FaxChange by měl zvonit. Zvedněte ho. Těsně po zvednutí by měla být slyšet sekvence "tůtání" -- běžné tónové volby. Pokud slyšet není, ústředna ji neposílá, chyba je tedy v nastavení ústředny.

Pokud je mezera mezi zvednutím telefonu a začátkem DTMF sekvence větší, než cca 1.5 sekundy, FaxChange již na DTMF volbu nečeká. Toto se dá nastavit -- v registry, v klíči HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Datasys/Faxchange/global/timing/dtmf, je nastavitelná maximální doba (v milisekundách) mezi jednotlivými znaky PABX. Pokud není do timeoutu přijat další znak, je příjem PABX ukončen. Standardní hodnota je 1500 ms. Pokud tedy ústředna po zvednutí linky tři sekundy čeká a pak teprve posílá PABX, je potřeba zvýšit tuto hodnotu na 3500.

Jak ověřit, že ústředna PABX/DTMF posílá?

Nastavte délku PABX pro všechny linky na 24. Restartujte servis FaxChange.LineDrvBT. Zastavte servisy FaxChange.SysAtt a FaxChange.Server.

Po každém přijetí faxu se nyní v adresáři faxchange/fax/in/ objeví jeden soubor s příponou TIF a jeden s CTL. CTL soubor otevřete Notepadem. Najděte řádku PABX=. Na ní je přesně to, co ústředna poslala jako PABX, bez maskování (to probíhá až v serveru).

zpět na začátek